Är det dags att jobba på ett nytt sätt?
Sociala nätverk okt 01, 2019
Kanske har du jobbat som säljare i många år och känner att du behöver förnyad energi till ditt jobb eller helt enkelt nya vägar att nå in till dina kunder med? Kanske har du en dubbel roll, att du sitter med både försäljning och marknadsföring? Eller det helt tredje alternativet, du jobbar som försäljningsansvarig och känner att du behöver klä på dina säljare bättre?
Att tänka utanför firmans gränser kan ibland betala sig
När man har kört fast eller behöver förnyad energi kan det i vissa tillfällen betala sig att använda sig av externa firmor eller konsulter. Om du som försäljningschef ska hjälpa dina medarbetare att prestera ännu bättre kan det vara en bra idé att de får med sig en extern konsult som ser på hela försäljningsprocessen med nya ögon. Det kan ge några bra redskap till att kunna finna fram till nya kunder. Det kan ju vara så att själva sättet produkten blir presenterad på inte passar till kundgruppen eller att själva kroppsspråket ska förbättras.
Ibland kan det vara själva kunddatabasen som behöver byggas upp och du som försäljningschef inte anser att de interna resurserna ska användas till detta. Då kan det vara en bra idé att överväga om ett externa callcenter ska träda till istället och kontakta en massa potentiella kundämner som firmans egna säljare därefter kan åka ut och besöka. Det är till dels en fråga om hur de interna resurserna ska användas.
Känner du att du inte själv har kompetencer til att utarbeta en försäljningsstrategi kan det också vara värt att fundera på om en extern firma ska in och hjälpa dig.
Om du tänker nytt och analyserar dig fram till vad för interna resurser som ska användas och vad som ska hyras in kan du många gånger nå fram till ett lyckat resultat!